top of page

קונטרבס

דואט לשחקן וקונטרבס

2001

תקציר

הצגת היחיד, גרסה חדשה למחזה עטור השבחים מאת פטריק זיסקינד ("הבושם"), היא מונולוג טרגי-קומי של נגן קונטרבס זוטר בתזמורת הסימפונית הממלכתית, המדבר על החיים, על המוזיקה, על אהבתו הנכזבת לזמרת הסופרן, על מבנים חברתיים ובעיקר על כלי הנגינה הגדול והמגוחך שהשתלט על חייו, שדרכו הוא חי ודרכו משתקפת לו דמותו. תצוגת משחק פנומנאלית של מיכאל טפליצקי זיכתה אותו בפרס הראשון בפסטיבל תיאטרונטו. על ההצגה, שזכתה להצלחה רבה גם בפסטיבלים בינלאומיים בעולם, כתבו השופטים: "בכוח משחקו הצליח טפליצקי לבנות מערכת יחסים מרגשת עם הקונטרבס. בתוך ייאוש והומור, הוא מעצב דמות שהחולשה היא הכוח שלה". 

יוצרים

מחזה: פטריק זיסקינד

תרגום: גד קינר

בימוי: איגור ברזין

עיצוב תאורה: מישה צ'רנבסקי ואינה מלקין

ניהול מוזיקאליי: בוריס מלקובסקי

שחקן: מיכאל טפליצקי 
 

 

על המחזאי:

מטיי וישניאק נולד וגדל ברומניה הקומוניסטית. בשנת 1987 היגר למערב אירופה והתיישב בצרפת, שם הוא עובד עד היום בתחנת הרדיו הממלכתית (Radio France). וישניאק, מהמחזאים המובילים בתיאטרון האלטרנטיבי באירופה, מוגדר על ידי המבקרים כמחזאי המשמעותי ביותר אחרי אז'ן יונסקו. מחזותיו תורגמו לשפות רבות, בהן עברית, ומוצגים בעולם כולו.

 

על הבמאי:

אלכסנדר ברגמן, במאי ושחקן רוסי מוערך ועטור פרסים בהם: פרס ממשלת רוסיה, פרס ממשלת סנט פטרבורג ומועמדויות רבות לפרסי "מסכת הזהב". ברגמן מביים בתיאטראות ברוסיה ומחוצה לה. בישראל ביים את ההצגה "כפתור" בתיאטרון "קונטקסט" באשדוד. 

הצגה ראשונה: 10.11.2001

"הצגות יחיד הן משימה קשה, חושפנית ומאתגרת לכל שחקן ומיכאל טפליצקי צולח את המשימה בגאון, ממש כמו הדמות שהוא מגלם. טפליצקי מקסים בניואנסים דקים של תנועות גוף מינוריות, מהפנט את הקהל ומגיש שעה ועשר דקות מרגשות, מיואשות ונפלאות... הצגת חובה" 

מרב יודילוביץ', ynet, 9.1.2002 

 

"מימוש מעניין, מרגש ומודע למה שנקרא פרינג'... דלותו של הקונטרבסיסט פעלה נכון בחלל הבמה הריק, שנוצל להעשרת ולהשלמת עולמו הנפשי המתחבט. השחקן הופך את חלל הבמה - גילום עולמו הפנימי-  מחלל מאורגן לחלל מפורק. הקונטרבס ממלא בהצגה תפקיד פיזי, כנוכחות בימתית הכובשת לאט לאט את העין והלב, וכמוה בקבוקי הבירה המשתלטים בחשאי על חלל החדר, ודפי התווים הפזורים..."

עינת יקיר, טיים אאוט 

 

"המונולוג האנרגטי, הסוחף, העצוב והמעורר הזה הוא קינתו של האדם הקטן במאה ה-20... נגן הקונטרבס הוא אדם לכוד בתוך קביעות, בקיומו של פקיד אפור בשרות האמנות, בחיים משעממים נטולי ריגושים ואהבה... 'קונטרבס' מוכיח שוב שהצגת יחיד קמה ונופלת על שחקן... טפליצקי מזיע על הבמה, עובד קשה, חזק, בעצמה ובמסירות... הטקסט של זיסקינד, בתרגום גד קינר, חם, אירוני ומרתק. הבימוי של איגור ברזין אינו כופה את עצמו על המחזה ומסתפק בשימוש חכם בתאורה ובקטעים מוזיקאליים... סוכרייה תיאטרלית מרירה-מתוקה, מבוצעת מצוין"...

מרט פרחמובסקי, מכונת הבידור של מרט 

 

"הטמפרמנט הרוסי שטפליצקי מביא לתפקיד, גואל את הדמות מהמימד המגוחך והגרוטסקי ומעניק לה פיוט קומי מעודן.... בימוי מדויק של איגור ברזין בונה את הדרמה בהדרגה לעבר שיא מרשים. כך נבנית הצגה חכמה, משעשעת ואנושית מאד"

שי בר-יעקב, ידיעות אחרונות, 15.11.2001 


פרסים

זוכה פרס ראשון בפסטיבל "תיאטרונטו" 2001

bottom of page